اخبار

 مصاحبه خبر گزاری تسنیم با آقای دکتر عزیزی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراها
طایفه‌گرایی؛ روح حاکم بر شوراهای کهگیلویه و بویراحمد

شناسه خبر: 1252984 سرویس: استانها
۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
 
طایفه‌گرایی به عنوان معضلی که در بدنه شورای شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد رسوخ کرده، روز به روز این پارلمان محلی را از انجام وظیفه اصلی خود دورتر کرده تا این روزها مردم این استان به شدت از خدمات شهری ناراضی باشند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا را یکی از ارکان نظام می‌داند که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی‏، اداره امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان را با نظارت شورایی به نام شورای ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان به عهده می‌گیرد و اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.
نخستین انتخابات رسمى شوراها روز هفتم اسفند 1377 یعنى 20 سال بعد از پیروزى انقلاب اسلامی در چارچوب برنامه توسعه سیاسى و گسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى برگزار شد و حدود 185 هزار نفر اعضاى اصلى و على‌البدل در سراسر کشور توسط مردم برگزیده شدند و بالاخره در روز نهم اردیبهشت 1378 شوراهاى شهر و روستا به طور رسمى دوره چهار ساله مسئولیت خود را براى تحقق بخشى از حاکمیت مردم که عملى شدن آن در گرو فعالیت این نهاد است آغاز کردند.
در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز انتخابات شورای‌های شهر و روستا همواره با حساسیت خاص و با حضور حداکثری مردم انجام شده است. مردم پای صندوق‌های رأی آمده تا اعضای یک پارلمان محلی را برای رفع مشکلات شهرها و روستاهای استان انتخاب کنند، بنابراین انتظار دارند با انتخاب این نمایندگان، شاهد رشد و شکوفایی شهر یا روستای خود باشند، اما متاسفانه آنچه در سه سال اخیر در برخی از جلسات شورای‌های شهرهای استان می‌بینیم بیشتر تنش و جدال بین اعضای خود شورا بوده تا عمران و آبادی شهرها.
نگاهی گذرا به ورودی شهرهای استان نشان می‌دهد که شوراها نتواسته‌اند مصوبات خوبی برای زیبایی‌های شهر داشته باشند، آنچه مردم این استان در طی سه سال گذشته شاهد آن بودند تنها ناهماهنگی بین اعضای شورا، تنش و کم‌کاری بوده که حتی گاهی به اعتراض مردم هم منجر شده تا جایی که وظایف شوراها را گوشزد کرده و از آنها خواسته‌اند که به فکر حل مشکلات مردم باشند تا تسویه حساب شخصی.
اعتراض کارگران شهرداری یاسوج، احتساب بازاریان گچساران، جلسه استیضاح شهردار گچساران، تقسیم شورای شهر دهدشت به دو گروه اقلیت و اکثریت از همان ابتدای شروع کار تنها بخش کوچکی از مشکلاتی است که به خوبی  نشان می‌دهد شوراهای اسلامی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد فضای آرامی ندارند.
تغییر روش‌های تبلیغاتی کاندیداها از سنتی به مدرن
اما این روزها در حالی که به انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیک می‌شویم بازار تبلیغات غیررسمی (شبه تبلیغات) نیز تا حدودی داغ شده، و نکته حائز اهمیت تغییر روش‌های تبلیغاتی کاندیداها از سنتی به مدرن است، خانه گردی‌ها رها، تمایل به فاتحه‌خوانی رفتن‌ها کم و روش‌های مدرن از جمله روی آوردن به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی جایگزین روش‌های سنتی و محلی برای شبه تبلیغات  انتخاباتی افرادی شده که قصد کاندیدا شدن در انتخابات شوراهای اسلامی سال 96 را دارند.
در حالی که تا مدت‌ها پیش از خبرنگاران برای حضور در جلسات شورا دعوت نمی‌شد اما مدتی است که رسانه‌ها پای ثابت جلسات شورا و از سویی محل عرضه اندام اعضای کنونی شوراهای اسلامی برخی شهرهای استان از جمله شورای شهر یاسوج شده‌اند که در این زمینه نیز این افراد تلاش می‌کنند بیشتر از سایت‌ها و کانال‌های معتبر استفاده کنند.
اگرچه استفاده از ظرفیت‌های مدرن رسانه ای ایرادی نداشته و حتی یک حسن محسوب می‌شود اما نکته قابل تأمل اینجاست که اعضای کنونی شوراهای اسلامی شهرها به جای ارائه عملکردهای خود و جوابگو بودن به خواسته‌های مردم و بیان واقعیت‌ها بیشتر به عرضه اندام مشغول بوده و پاسخ‌های انحرافی می‌دهند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد مهم‌ترین آفت توسعه یافتگی استان ما را از گذشته تاکنون گرایشات قومی و طایفه‌ای عنوان کرده و معتقد است شوراهای ما نیز بی نصیب از این مشکل نبوده و هر چند در سال‌های گذشته (دوره چهارم شوراها) در اغلب شوراهای اسلامی شهرهای استان تلاش‌های زیادی به عمل آمد تا در مسیر خدمت‌گذاری گام‌های مؤثری بردارند، اما از ابتدای شکل‌گیری بعضی شوراهای اسلامی چند شهر استان با ورود به مسائل قومی و قبیله‌ای و انتخاب شهردار نه بر مبنای تعهد و تخصص بلکه بر اساس مصالح محلی و طایفه‌ای منجر به چالش‌ها و مشکلاتی گردید که همچنان درگیر این مساله بوده و موجب لطمات جبران ناپذیری بر پیکره شهر و شهرداری شد.
جمعیت شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
عبدالکریم عزیزی به تشریح وضعیت شهرهای استان پرداخته و می‌‌گوید: کهگیلویه و بویراحمد دارای 17 شهر است که شهر یاسوج با بیش از 100 هزار نفر، پرجمعیت‌ترین شهر استان بوده و پس از آن شهرهای دهدشت و دوگنبدان بین 50 تا 100 هزار نفر جمعیت دارند.
وی بیان می‌کند: 6 شهر دیگر استان شامل لیکک، چرام، مادوان، باشت، سیسخت و لنده بین 10 تا 20 هزار نفر و 8 شهر سوق، دیشموک، قلعه رئیسی، مارگون، چیتاب، پاتاوه، سرفاریاب و گراب لوداب کمتر از 10 هزار نفر جمعیت دارند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح می‌کند: این استان 99 عضو شورای شهری دارد که در این میان، شهر یاسوج 11 عضو، شهرهای دوگنبدان و دهدشت هر کدام دارای 9 عضو و سایر شهرهای استان هر کدام 5 عضو شورا دارند.
مهم‌ترین وظایف شورای اسلامی شهر
عزیزی به وظایف شوراها اشاره کرده و می‌گوید: ماده 76 قانون شوراها به صراحت وظایف شوراهای اسلامی شهر را تعیین کرده است، در این ماده 34 وظیفه مشخص برای شورای شهر تعیین شده که مهم‌ترین آنها عزل و نصب شهردار است. همچنین تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری از دیگر وظایفه شورا محسوب می‌شود.
وی تعیین نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری، نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و غیره را از دیگر وظایف مهم شوراهای اسلامی شهر عنوان کرده و اظهار می‌کند: مردم از بسیاری از وظایف شوراها بی‌اطلاع هستند و فکر می‌کنند که دولت شهردار را انتخاب می‌کند، در حالی که شورا پیشنهاد و مصوب کرده و دولت(استاندار) حکم را امضا می‌کند.
عملکرد این دوره از شوراهای اسلامی شهرهای استان از دیگر مباحثی است که مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد به آن پرداخته و در این خصوص با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: «دخالت جناح‌بندی‌ها و انگیزه‌های حزبی و گروهی و شخصی و طایفه‌ای در این وظیفه مهم زهر مهلکی است که شوراها را از کار می‌اندازد و آن را کم سود و گاه زیان‌بخش می‌سازد.»، می‌گوید: آفت اصلی کم توسعه یافتگی استان ما از گذشته تاکنون گرایشات قومی و طایفه‌ای بوده که متأسفانه هر سال پررنگ‌تر و تشدید می‌شود.
انتخاب شهرداران  بر اساس مصلحتهای محلی و طایفه‌ای
عزیزی ادامه می‌دهد: شوراهای ما نیز بی نصیب از این مشکل نبوده و هر چند در سال‌های گذشته (دوره چهارم شوراها) در اغلب شوراهای اسلامی شهرهای استان تلاش‌های زیادی به عمل آمد تا در مسیر خدمت‌گذاری گام‌های مؤثری بردارند، اما از ابتدای شکل‌گیری بعضی شوراهای اسلامی چند شهر استان با ورود به مسائل قومی و قبیله‌ای و انتخاب شهردار نه بر مبنای تعهد و تخصص بلکه بر اساس مصالح محلی و طایفه‌ای منجر به چالش‌ها و مشکلاتی گردید که همچنان درگیر این مساله بوده و موجب لطمات جبران ناپذیری بر پیکره شهر و شهرداری شد.
وی ابراز می‌کند: طبق اصل هفتم قانون اساسی، شوراها از ارکان تصمیم گیری در اداره امور کشور بوده و بزرگ‌ترین نهاد مردمی و نمونه بارز و تبلور عینی حضور مردم در عرصه تصمیم گیری هستند. آنها باید تلاش کنند تا اصلی‌ترین نیازها و اولویت‌های مطالبات عمومی شهر را شناسایی و با همکاری و کمک شهروندان در رفع آنها بکوشند، نه اینکه سربار شهرداری‌ها شوند، مانع توسعه شهر شوند و با ایجاد اختلاف و دودستگی مردم را ناامید از انتخابشان نمایند.
معامله‌گری برخی اعضای شوراها
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه "ما به این نتیجه رسیدیم که هر چه تعداد اعضای شورا بیشتر باشد اختلافات نیز بیشتر خواهد بود"، می‌گوید: سه شهر بزرگ استان 29 عضو شورایی دارند، با وجود اینکه در میان این 29 نفر افراد شاخص، توانمند، متعهد و متخصص خوبی داریم که نگاهشان توسعه شهرنشینی و هدفشان خدمت به جامعه است اما بودند و هستند کسانی که قصد ورودشان به شورا معامله‌گری و چپاندن فامیل‌هایشان در شهرداری‌ها بوده است.
عزیزی تأکید می‌کند: وظیفه شورا باید حل مشکلات و معضلات اجتماعی شهر باشد، آنها دارای شأن نظارتی، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، اجرایی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هستند نه کسب سود و درآمد و ضربه زدن به پیکره شهر.
ارزیابی وضعیت شهرداری‌های استان
وی در ادامه به ارزیابی وضعیت شهرداری‌های استان پرداخته و می‌گوید: مهم‌ترین ارزیابی دفتر امور شهری و شوراهای استانداری از شهرداری‌های استان، موضوع احساس رضایت شهروندان از آنها است، چون نارضایتی از عملکرد شهرداری، احساس تبعیض در ارائه خدمات از سوی شهرداری در مناطق مختلف شهر موجب یأس، ناامیدی و عدم مسئولیت‌پذیری شهروندان می‌شود.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌افزاید: ساکنان هر شهر انتظار دارند که شهرشان بهترین شهر و منطقه باشد کیفیت آسفالت، خیابان‌ها، بهسازی پیاده‌روها، افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد مبلمان شهری از جمله شاخص‌هایی هستند که می‌توان از طریق آنها یک شهردار را ارزیابی کرد.
عزیزی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرهای ما از مشکلات زیادی رنج می‌برند، معتقد است که این مشکلات در شهرهای بزرگ استان مانند یاسوج، دوگنبدان و دهدشت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و پارکینگ خودروها، نبود عدالت اجتماعی در مکان‌یابی و جانمایی پارک‌ها و فضای سبز، عدم مشورت شهردار با نیروهای متخصص و فاصله بین شهردار و شهروندان را از عواملی می‌داند که موجب می‌شود تا شهرداران نتوانند در اجرای برنامه‌های خود موفق باشند.
شهروند خوب، شهر خوب می‌خواهد
وی تصریح می‌کند: به عقیده ما شهرهای استان ما زشت نیستند، اما چندان هم زیبا نیستند. شهروند خوب شهر خوب می‌خواهد. یک شهردار باید دارای روحیه مشارکت‌پذیری باشد، با مردم و مسئولان منطقه و استان تعامل داشته باشد، باید توان ایجاد تعامل بین درآمد و هزینه‌های عمرانی و جاری را داشته باشد. توان پاسخگویی شفاف به خواسته‌های منطقی شهروندان را داشته و همچنین با پرسنل شهرداری ارتباطی صمیمی و دوستانه برقرار کند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد مسائل سیاسی، طایفه‌ای و حاشیه‌ای را از مهم‌ترین مواردی می‌داند که یک شهردار باید از آنها دوری کند و می‌گوید: متاسفانه شهرداران ما بیشتر اسیر خواسته‌های بعضی از افراد شوراها می‌شوند که خواسته‌های نامشروع و در جهت استفاده سوء از اموال شهر را طلب می‌کنند.
نارضایتی 50 درصد مردم شهرهای استان از خدمات شهری
اما عزیزی همچنین معتقد است که مشکلات شهرداری‌های استان تماما مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای فعلی نیست، بلکه از همان ابتدای تأسیس به دلیل نبود برنامه‌ریزی و درآمد پایدار این مشکلات وجود داشته است و بیان می‌کند: در حال حاضر بیش از 50 درصد مردم شهرهای ما از وضعیت خدمات شهری اعم از حمل، پسماند، زیبایی شهرها، آسفالت خیابان‌ها، نبود فضای سبز و غیره نارضایتی دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه رشد شتابان شهرنشینی، اداره شهرها را با مشکلات جدی روبرو کرده است به علت کشمکش بین شهرداران و شوراهای استان در سال‌های اخیر پرداخته و عنوان می‌کند: شوراها از طریق عزل و نصب شهرداران، سیاست‌گذاری، نظارت و تصویب بودجه، مهم‌‌ترین ابزارهای قدرت و اعمال آن را در اختیار دارند. وقتی حیات و ممات هر شهردار در دست چند نفری باشد که هیچ سابقه و آشنایی با قوانین و مقررات شهری نداشته و گاها بعضی از آنها نه برای خدمت به مردم شهرشان بلکه به پشتوانه مسائل قومی انتخاب می‌شوند، وام‌دار قوم و قبیله خودشان می‌شوند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأکید می‌کند: کار شورا باید برای رضای خدا باشد، چون شورا شغل نیست، بلکه امانتی در اختیار شورا است. شورا نهادی است که ریشه در مکتب اسلامی و باورهای عمیق اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی مردم مسلمان ایران دارد.
عزیزی ادامه می‌دهد: شوراها در آغازین روز فعالیت خود قسم می‌خورند اما همانگونه که اشاره کردم متاسفانه گاهی در میان اعضای شورا افرادی وجود دارند که اهداف دیگری را در مسئولیت شورا دنبال می‌کنند که نه برای رضای خداوند و شهروندان بلکه در راستای مسائل مالی، مادی و قومی حرکت می‌کنند و بدین ترتیب شهردار را در تنگنا و فشار قرار داده، تهدید به استیضاح نموده و به نوعی باج خواهی می‌کنند.
دور زدن قانون توسط برخی شهرداران و اعضای شورا
وی بیان می‌کند: گاهی بر عکس شهردار با همدستی گروهی از اعضای شورا مثلا اکثریت را در دست می‌گیرد و با بی‌توجهی به گروه اقلیت هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند و با فاکتورسازی و سندسازی و غیره به گونه‌ای قانون را دور می‌زنند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح می‌کند: هرگاه شورا و شهردار خوب عمل کنند، تعریف و تمجید را شایسته خود می‌دانند. لیکن هرگاه در انجام وظایف نقصان و کوتاهی نموده و نارضایتی شهروندان را در پی دارد دولت را مقصر قلمداد نموده که دولت می‌بایست برخورد می‌کرد! این در حالی است که قانون از سال 1378 اختیارات و قدرت دولت در بحث شهرداری‌ها را به حداقل ممکن رسانده و شوراها با تمام قوا و اختیار وظیفه نظارت بر شهرداری‌ها را به عهده گرفتند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیش از سه سال از عمر چهارمین دوره شوراهای اسلامی کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و نگاهی گذرا به شهرهای استان نشان می‌دهد که اعضای این پارلمان محلی عملکرد مطلوبی از خود ارائه نداده‌اند، این در حالی است که بسیاری از این افراد در سال پایانی عمر این دوره از شوراها به جای تشریح عملکرد خود به دنبال تبلیغات برای ورود مجدد به عرصه انتخابات هستند. عرصه‌ای که ظاهرا راه آن را برای تبلیغات زودهنگام بسیار خوب پیدا کرده‌اند و در حال استفاده از آن هم هستند.

 
 

آرشیواخبارRSS
نسخه قابل چاپ